دفاع‌کردن و حمله‌نکردن

تا جایی که به یاد دارم از سنین کودکی تا کنون، از نسل‌های سالخورده‌ی گذشته تا کودکان امروز آنقدر که احتیاط و مراقب از خود را متذکر شده‌ایم، بر آسیب نرساندن و حمله نکردن تاکیدی ندیده‌ایم. آن هم به تکرار و به صورت کلیشه‌ای. شاید اگر از ابتدا تعلیم جدی و انسانی اثرات آسیب و تنبیه آسیب‌رسان‌ها به صورت جدی دنبال می‌شد، این‌همه نیاز به آموزش‌های احتیاط، مراقبت و محافظت و بعضاً کم‌نتیجه نبود. عموما کسانی که آسیب نمی‌زنند، خود در معرض آسیب شرایط یا افراد قرار می‌گیرند چون روحیات و احساسات آنها کاملا با آن شرایط و افراد بیگانه‌ است؛ آن را نمی‌شناسد و گاهی حتی باور ندارد.

در واقعیت، بخش مهمی از شرافتمندانه و انسانی زیستن ما را تعلیم در آسیب نزدن‌های ما تشکیل می‌دهد.  آموختن دفاع، همیشه پاسخگوی شرایط نیست.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *