تنور خبری

 

مدتهاست از تلویزیون فاصله گرفته‌است. از اخبار نیز. گاهی رادیو گوش می‌کند و گاهی مطالب خبری اینستا را دنبال می‌کند اما بسیار گزینشی و کوتاه. نقلی از دکتر مجتبی شکوری کار او را تایید می‌کرد. خوشحال شد که میزان درستی انتخابش بسیار بالاتر از غفلت‌های احتمالی و حاشیه‌دار بوده.
متاسفانه سوژه‌های خبری همچون انواع  قند و فست‌فود بسیار اشتهااورند، با قابلیت هضم سریع، تقویت کننده‌ی هیجانات، مضر و در عین حال اعتیادآور. پرداختن بیش از حد به‌ آن به‌ شکل عمیق و نامحسوسی بر روان و باورهای انسانی تاثیر منفی می‌گذارد. به عنوان مثال، با وجود اینکه گفته می‌شود آمار کشته‌شدگان افراد با حملات تروریست‌ها در غرب حدود یک‌هزارم آمار خودکشی و تصادفات آنهاست، متاسفانه آنقدر که کوچکترین خبرهای تروریستی به سرعت در سراسر دنیا پخش شده و بزرگ‌نمایی می‌شوند، به نقش روان و روح انسان در ایجاد آمار وحشتناک موارد مذکور دیگر توجهی نمی‌شود، همین جریان خود به صورت غیرمستقیم باعث «دیده‌شدن» تروریست‌ها می‌شود که هدف اصلی خود تروریست‌ها است.
از طرفی در رسانه‌های امروزی عموما شبه قهرمانان و قهرمانان اشتباهی نیز معروفیت بیشتری پیدا کرده‌اند؛ بدون هیچ زحمت، هیچ حرکت، هیچ اقدام و یا دستاوردی. در گذشته آنچه شهرت و معروفیت ایجاد می‌کرد دستاورد بود و به نسبت میزان دستاوردها، معروفیت‌ها نیز در اهمیت متفاوت بود. درحالیکه امروزه بیشتر شاهدیم که آدم‌های موثر و فرنام، کمتر دیده می‌شوند و متاسفانه بیشتر توجهات به سمت قهرمانان پوشالی اشتباهی جلب شده است. جدای از جنبه‌ی سرگرمی رسانه‌ها و‌محتویات‌شان، عموما مخاطب جنسی از خبر و محتوا را دنبال می‌کند که صرفا باورهای او را تایید کنند و به این شیوه، به‌جای یافتن فرصت‌هایی مفید برای اندیشیدن، باورهای قبلی هرچند اشتباه خود را تقویت می‌کنند. آگاهی نسبت به اتفاقات پیرامون از ضروریات زندگی است اما بهتر نیست در شنیدن اخبار نیز کمی گزینشی و حساس‌ عمل کنیم؟ تنور کانال‌های خبری متعدد با اهداف از پیش تعیین شده، همواره داغ بوده. گاهی نیاز است من مخاطب کمی راستی‌آزمایی کنم و نسبت به هر رویداد خبری واکنش هیجانی نشان ندهم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *